Tuesday, March 12, 2013

Lahad Datu : Detik cemas berdepan militan

 Detik cemas berdepan militan


 Sebahagian penduduk Kampung Tanjung Labian yang terperangkap selama seminggu mula keluar dari kampung berkenaan bagi menyelamatkan diri.


Lahad Datu: Sekumpulan wartawan dan jurugambar menempuh pengalaman mendebarkan apabila terserempak anggota militan bersenjata ketika membuat tinjauan di Kampung Tanjung Labian, FELDA Sahabat dekat sini, semalam.

Lebih mencemaskan, lapan wartawan dari pelbagai media ‘dipaksa’ berlari bersama penduduk yang secara tiba-tiba keluar dari tempat persembunyian dan bertempiaran meninggalkan kampung itu.
Kejadian pada jam 10 pagi itu membabitkan wartawan dan jurugambar Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (BERNAMA), jurugambar The Star, New Straits Times serta jurukamera dan pemberita BERNAMA TV dan Al-Hijrah.


Lokasi lengang

Mengimbas kembali, wartawan BERNAMA, Mohd Hisham Abdul Rafar, berkata beliau bersama rakan mendapati perkampungan yang dikelilingi ladang kelapa sawit itu lengang dan suram.

Malah, mereka yang tiba dengan menaiki kenderaan pacuan empat roda dan PROTON Saga juga menggambarkan penempatan itu seolah- olah ‘kampung berhantu’ kerana rumah tiada berpenghuni serta tidak berkunci dengan binatang ternakan berkeliaran.

“Seperti biasa, kami menjalankan tugas mencari berita dan merakam keadaan kampung.
Tiba-tiba sekumpulan penduduk bergegas keluar dari beberapa penjuru kampung, seolaholah lari dari sesuatu.

“Terkejut dengan keadaan itu, kami menahan seorang daripada mereka bagi bertanyakan apa yang berlaku dan dimaklumkan mereka bertindak demikian selepas mendengar empat das tembakan dilepaskan dari dalam kawasan itu,” katanya.

Menyedari keadaan itu boleh mengancam keselamatan, Mohd Hisham yang sebelum ini pernah mengikuti misi kemanusiaan ke Pakistan segera beredar dari lokasi terbabit bersama rakan media lain.

Lelaki bersenjata

Jurufoto The Star, Normimie Diun, 38, berkata situasi bertambah genting apabila beliau yang ketika itu berada dalam kenderaan terlihat seorang lelaki berpakaian serba hitam sambil memegang senjata berdiri berhampiran pokok kelapa sawit, kira-kira enam meter dari kedudukan mereka.

Cemas dengan keadaan itu, beliau dan rakan menundukkan kepala dan pemandu terus memecut meninggalkan kawasan itu. 


sumber

No comments:

Post a Comment