PERBUATAN
TERSEBUT BOLEH JD HARUS, TP ADA CARA DAN SEBABNYA..DAN JUGA BOLEH JADI
HARAM JIKA TIDAK KENA PADA CARA, NIAT DAN TUJUANNYA..JD, KALAU RASA
WAS2, TIDAK PERLU LA MEMAKAI TUDUNG BERSANGGUL TINGGI BONGGOL
UNTA..SEORANG WANITA YG BERGELAR ISTERI HANYA PERLU BERHIAS UTK
SUAMI..MARI KITA KONGSI BERAMAI2 PENDAPAT USTAZ DI BAWAH
INI..RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL..
Sanggul
dalam keadaan biasa yang dibuat wanita untuk mengemaskan rambutnya
untuk mengelak dari mengurai, tidaklah ada larangan Syarak terhadapnya
asalkan ia tidak mendedahnya untuk tontonan orang ramai (selain suami,
mahram dan sesama wanita) kerana rambut berada dalam kawasan aurat yang
wajib ditutup. Adapun sanggul yang dibuat untuk tujuan fesyen dan untuk
menunjuk-nunjuk kepada orang lain (yakni sekalipun berada di bawah
tudung, tetapi menjadi tarikan kepada orang lain) dibimbangi wanita yang
melakukannya tergolong dalam salah satu dari dua golongan ahli neraka
yang disebut oleh Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- dalam hadis
di bawah;
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ
أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ
بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ
رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا
“Dua golongan dari ahli neraka yang aku belum melihat kedua-duanya iaitu;
1. Kaum yang membawa cambuk seperti ekor lembu untuk memukul manusia dengannya, dan;
2.
Wanita-wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang, yang cenderung
kepada perbuatan maksiat dan mencederungkan orang lain kepadanya.
Kepala-kepala mereka umpama bonggol-bonggol unta yang senget. Mereka ini
tidak akan dapat memasuki syurga dan tidak akan mencium baunya di mana
bau syurga dapat dicium dari jarak perjalanan sekian sekian jauh”.
(Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah –radhiyallahu ‘anhu-).[1]
Dalam
hadis di atas, Nabi mendedahkan dua golongan dari umatnya yang
perlakuan mereka belum nampak pada zaman baginda akan tetapi akan muncul
pada zaman selepas baginda, iaitu;
a)
Golongan pertama; golongan yang suka mendera dan memeras orang-orang
bawahannya (termasuk pemerintah-pemerintah yang zalim) di mana mereka
diumpamakan Nabi seperti seorang tuan yang memegang cambuk dan memukul
hamba bawahannya.
b)
Golongan kedua; wanita-wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang
(yakni tidak menutup aurat dengan sempurna) di mana mereka cenderung
kepada maksiat dan melakukan tindakan-tindakan yang mendorong orang lain
kepada maksiat.
Di
dalam hadis di atas, bukan larangan sanggul yang dimaksudkan oleh Nabi
apabila menyebutkan “kepala-kepala mereka umpama bonggol-bonggol
unta…”, akan tetapi tujuan sanggul itu dibuat iaitulah untuk menarik
perhatian orang lain kepada mereka di samping mereka mendedahkan
sanggul itu untuk diperlihatkan kepada orang ramai. Ini dapat kita
fahami dari keadaan mereka yang disifatkan Nabi dalam ungkapan
sebelumnya “…berpakaian tetapi bertelanjang, yang cenderung kepada
perbuatan maksiat dan mencederungkan orang lain kepada maksiat…”.
Menurut
Imam an-Nawawi; maksud ungkapan Nabi “kepala-kepala mereka umpama
bonggol-bonggol unta” ialah mereka membesarkan rambut di kepala mereka
dengan melilitnya dengan kain serban atau kain-kain lilitan yang lain
(Syarah Soheh Muslim). Jelaslah kepada kita bahawa yang dimaksudkan
oleh Nabi dalam hadis di atas –berdasarkan tafsiran ulamak- ialah
fesyen-fesyen yang dibuat pada rambut untuk tujuan menarik perhatian
orang lain.
Wanita-wanita
Islam wajib menjaga penampilan diri mereka agar jangan menimbulkan
ghairah dan nafsu lelaki ajnabi walaupun dengan perbuatan yang hukum
asalnya adalah harus.
Kesimpulannya,
sanggul pada asalnya tidaklah dilarang, namun jika dibuat dengan
tujuan untuk memperlihatkan keaadan sanggul itu di khalayak ramai atau
untuk menarik perhatian mereka, ia adalah dilarang berdasarkan ayat
al-Quran dan hadis di atas.
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, juz. 14, bab an-Nisa’ al-Kasiyaat…
3. Al-Halal wa al-Haram, Dr. Yusuf al-Qaradhawi.
Nota hujung;
[1]
Berkata Dr. Yusuf al-Qaradhawi; “Rasulullah s.a.w. melalui pandangan
ghaibnya seolah-olah melihat kepada zaman ini, zaman di mana terdapat
kedai-kedai atau salun-salun khas untuk menggubah rambut wanita,
mencantikannya dan mempelbagaikan fesyen-fesyennya. Biasanya kedai-kedai
atau salun-salun ini diselia oleh lelaki-lelaki yang melakukan kerja
mereka bagi mendapat upah atau bayaran. Bukan sekadar itu, malah ramai
wanita yang tidak memadai dengan rambutnya yang sedia ada yang
dianugerahkan Allah, maka mereka membeli pula rambut-rambut palsu.
Rambut palsu ini mereka sambungkan dengan rambut asal mereka untuk
kelihatan lebih ikal, bersinar dan cantik, supaya dengan itu diri mereka
menjadi lebih menarik dan menggoda…”. (al-Halal wa al-Haram, Dr. Yusuf
al-Qaradhawi, halaman 84-85).
Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL